Gönderen: adalarpostasi | 11 Ocak 2009

ADALAR POSTASI-2222: attan inip eşeğe binilir mi?

ADALAR POSTASI
11 Ocak 2009


Buyukada, Lunapark Meydani.

http://cgi.ebay.com/29-Vintage-Photos-Constantinople-Istanbul-ca-1900s_W0QQitemZ170291355680QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item170291355680&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50

* * *
ADALAR’da TARIHTE O GUN:
23 Kasim 1890 Pazar gunlu Buyukada’da acilan bir caddeden dolayi meydana cikan arsalarda yapilacak binalarin kargir olmasi gerektigi hakkinda…

* * *
http://dmi.gov.tr/tahmin/il-ve-ilceler.aspx?m=BUYUKADA uyarinca
11 Ocak 2008 Pazar gunu Buyukada’da
HAVA DURUMU:
cok bulutlu
-1/6ºC
% 64-80 nem
K 16km/sa
* * *
Cicely Mary Barker, The Kingcup Fairies.
* * *

1- “Adalar Mezarliklar Mudurlugu eski sefi Ismail Aktas’in, Adalilari sahte tapu ve belgeler duzenlemek suretiyle 100 bin YTL dolandirdigi ortaya cikti!”

2- “Adalar eski kaymakami Mustafa Farsakoglu’nun CHP’den Belediye Baskanligi icin aday adayligi basvurusu yaptigini biliyor muydunuz?”

3- “Raffi A. Hermonn da CHP’den Adalar Belediye Meclis uyeligi icin aday adayi…”

4- “AKP Adalar Belediye Baskanligi adayligi icin Coskun Ozden veya Mahmut Celik’i dusunuyormus…”

5- “Buyukada’da 6 Agustos’ta dunyanin dort bir yanindan gelen konuklarla kutlanan…”

6- “Gunumuzde Istanbul halkinin yaz mevsiminde serinlemek, sehrin kalabaligindan, hayhuyundan, arac trafiginden uzaklasip oksijen depolamak icin tercih ettigi adalar…”

7- Attan inip esege binilir mi? Tesbihte hata olmaz derler ya hani… Fenerbahce vapurundan inip Fatih vapuruna binilir mi?

8- Statis Arvanitis: “Neden Adalar Belediyesi’yle anlasip vapuru Yalovalilar gibi Ada’ya goturup onu kultur merkezi ya da muze yapmadiniz?”

9- Celal Karaca: “Fenerbahce vapurunun bir muzeye verilmesine olan tepkinizin bir kismina katilmiyorum…”

10- Emine Cigdem Tugay: “Fenerbahce vapurumuzun seferden alinarak ozel bir muzeye kaldirilmasina karsi yurutulen kampanyanin ‘nostalji’yle yakin uzak bir ilgisi yoktur…”

11- Erol Ozdogan: “Son dogalgaz zehirlenmeleri dolayisiyle…”

12- Ikbal Polat: “Onumuzdeki hafta TBMM’inde 266 sira sayili ‘Kultur ve Tabiat varliklarini Koruma Kanunu’nda Degisiklik Yapilmasina Dair Kanun Tasarisi’ gorusulecek…”

ADALAR POSTASI’nin 2222. sayisinda…
)O(

………………………………………………….1
http://www.taraf.com.tr/haber/25162.htm

Taraf, 8.1.2009
Ayse Tatlici

Sahte tapuyla mezarlik vurgunu

Iki yil once Adalar Ilcesi`ne atanan mezarlik sefi Ismail Aktas`in, ada halkini sahte tapu ve belgeler duzenleyerek 100 bin TL dolandirdigi ortaya cikti. Adalilar, ortadan kaybolan mezarlik sefi hakkinda savciliga suc duyurusunda bulundu

Iki yil once Istanbul Soganlik Mezarliklar Mudurlugu`nden Adalar Ilcesi`ne mezarlik sefi olarak atanan Ismail Aktas`in, ada halkini sahte tapu ve belgeler duzenleyerek 100 bin TL dolandirdiktan sonra kayboldugu ortaya cikti. Adalilar, Aktas hakkinda savciliga suc duyurusunda bulunurken, Istanbul Buyuksehir Belediyesi ve Mezarliklar Mudurlugu aleyhine kamu davasi acildi.

100 bin TL ile kayboldu

Aktas iki yil once, dort adadan sorumlu mezarlik sefliginin basina getirildi. Aktas, Buyukada Mezarligi`nin kapisinin onundeki burosunda once ada halkinin guvenini kazanmaya calisti. Daha sonra yakinlarini kaybeden insanlara tapulari kendinin bizzat hazirlatacagini soyledi. Aktas`in sahte tapu hazirlayarak Adalilar`dan yaklasik 100 bin TL para aldigi one suruldu. Olayin aciga cikmasiyla birlikte Aktas, paralarla birlikte ortadan kayboldu. Aktas`in Kinaliada, Burgazada, Heybeliada ve Buyukada`da yaklasik 40 insani dolandirdigi ortaya cikti.

Mezarliklar Mudurlugu yetkilileri, olay adli mercilere intikal ettigi icin bu konuda konusmak istemedigini soyledi. Yetkililer, Aktas hakkinda yasal islem baslatildigini ve emeklilik islemlerinin donduruldugunu soyledi. Olayin ortaya cikmasindan sonra mezarliklardan sorumlu bir mudur ve birkac calisanin da gorevdan alindigi ogrenildi.

Buyukada`da yasayan emekli ogretim uyesi ve elektronik muhendisi I.A (70), avukat olan esini gogus kanserinden kaybetmesi uzerine Aktas`in burosuna bizzat giderek gorustugunu belirterek `Bana, tapu alma islerinin yasim itibariyle cok yorucu oldugunu, her gun bagli oldugu Kartal- Soganlik`taki Mezarliklar Mudurlugu`ne gitmek gerektigini soyledi. Ayrica, mezari yapacak kisiyi de kendisinin bulabilecegini belirtti` dedi. Esinin mezarinin yanindaki bos yeri de kendisi icin almak isteyen I. A. `Aktas`a bos mezar icin 1000 TL, mezar yeri icin 300 TL, esimin mezarinin yapimi icin ise 1300 TL para odedim. Ismail Aktas daha sonra iki makbuz ve iki de Buyuksehir Belediye Baskanligi Mezarliklar Mudurlugu Mezar Yeri Kullanma Belgesi getirdi` dedi. I. A, avukati Inci Isbulur araciligigla savciliga sucduyurusunda bulundu.

Burgazlilar`in 70 bin TL`sini aldi

Burgazada`da yaklasik 70 bin TL`sini mezarlik sefine kaptiran magdurlar, tapulariyla birlikte Adalar Cumhuriyet Bassavciligi`na basvurarak, Aktas hakkinda sahtekarlik ve dolandiricilik yaptigi iddiasiyla sucduyurusunda bulundu.

Burgazada Muhtari Engin Vural, mezar tapularinin sahte cikmasi uzerine sunlari soyledi: `Ismail Aktas yakasinda resimli karti olan ve burosu olan mudurlugun yolladigi bir memurdu. Sonucta tum yaptigi isleri benim buromdan bizzat mudurluge yolladi` dedi.

Buyukada Muhtari Rafet Garip ise `Herkesin iyi niyetini kotuye kullandi. Zaten yerine bir baskasini tayin ettiler ve gelen kisilere artik kimsenin guvenecegini sanmiyorum` dedi.

Burgazada sakinlerinden Kahveci Cemal `Guvendik, inandik. Islerimizi cabucak halledecegini soyleyerek belgelerimizi, paralarimizi aldi. Sonra duzenledigi belgeleri getirerek bizlere verdi. Mudurlukten gelen gorevlilerden ogrendik ki hepsi sahteymis` dedi.

………………………………………………….2
http://arama.hurriyet.com.tr/arsivnews.aspx?id=10690328

Hurriyet, 03.01.2009
Yalcin Bayer

Biliyor musunuz?

ADALAR’da 1996-2001 yillari arasinda kaymakamlik yapan ve Adalar halkinin sevgisini kazanmis olan Mustafa Farsakoglu’nun CHP’den Belediye Baskanligi icin aday adayligi basvurusu yaptigini…

………………………………………………….3
http://arama.hurriyet.com.tr/arsivnews.aspx?id=10748771

Hurriyet, 10.01.2009
Mustafa Kinali

Damardan Osmanli CHP’den aday adayi

Adalar Belediye Baskanligi aday adayligi icin CHP’ye basvuran eski Adalar Kaymakami Mustafa Farsakoglu’na gazeteci-yazar, sinemaci Raffi A. Hermonn da eslik etti.

Uzun yillar Fransa’da yasayan Hermonn da Adalar Belediye Meclis uyeligi icin aday adayi oldu. Hermonn, “25 yil diyar-i Frengistan’da arzi endam eyledikten sonra, kurkcu dukkanina donduk. Kurkcu dukkani diyorum cunku, bizde bazilarinin kabul etmemesine ragmen, damardan buraliyiz. Osmanliyiz daha dogrusu Osmanli Cumhuriyetcisiyiz” dedi.

………………………………………………….4
http://www.sabah.com.tr/2009/01/11/ovur.html

Sabah, 11.1.2009
Mahmut Ovur

AK Parti Istanbul netlesiyor…

[…] Istanbul`da orgut ici yoklamalarin ve kamuoyu arastirmalarinin bittigi konusuluyor. Bu nedenle onumuzdeki sali gunu 30`u askin ilce belediye baskaninin aciklanmasi ongoruluyor.

Bu ongoruye gore aciklanmasi beklenen ilcelerde netlesen isimler soyle:

[…] Adalar: Coskun Ozden veya Mahmut Celik […]

………………………………………………….5
http://www.dunyabulteni.net/news_detail.php?id=63151

Dunya Bulteni, 10.1.2009

Istanbul`da kutlanan bayramlar film oldu

Istanbul`da kutlanan bayramlar, `Istanbul`da Her Gun Bayram` isimli filmde bir araya getirildi.

Yonetmen Kemal Sevimli, farkli medeniyetlerden toplumlarin bir arada yasadigi Istanbul`da kutlanan `Noel, Paskalya, Zeytin Dali, Ramazan, Kurban, Hidrellez, Fetih, Erguvan ve Metamorfoseos` gibi bayramlari, `Istanbul`da Her Gun Bayram` adli filminde bir araya getirdi.

[…] Buyukada`da 6 Agustosta dunyanin dort bir yanindan gelen konuklarla kutlanan Isa`nin suret degistirme yortusu `Metamorfoseos Bayrami`[…]

………………………………………………….6
http://www.haberaktuel.com/news_detail.php?id=171682

Haber Aktuel, 8.1.2009

Konstantin`in Kutsanmis Sehri`ne odul

TYB, Sehir Kitaplari odulu Onder Kaya`nin “Konstantin`in Kutsanmis Sehri: 3 Devirde Istanbul“ adli eserine verildi. Eser Istanbul tarihinden ilginc tarihi olaylara yer veriyor:

[…] Gunumuzde Istanbul halkinin yaz mevsiminde serinlemek, sehrin kalabaligindan, hayhuyundan, arac trafiginden uzaklasip oksijen depolamak icin tercih ettigi adalar ise Bizans tarihinde onemli roller oynayan kisilerin zorunlu misafirliklerine sahit oluyordu. Kinaliada Bizans imparatorlarinin korkulu ruyasi, Buyukada ise imparatorice ve patriklerin surgun yeriydi. […]

………………………………………………….7
Attan inip esege binilir mi?
Tesbihte hata olmaz derler ya hani…
Fenerbahce vapurundan inip Fatih vapuruna binilir mi?
)O(


………………………………………………….8
From: Stathis Arvanitis
Subject: Re: ADALAR POSTASI-2221: iki bin on’da sehre kulturel ve turistik bir zenginlik katilmasi icin fenerbahce vapurumuz…
Date: January 10, 2009 3:05:22 PM EET
To: adalar.postasi@gmail.com

SAYIN ADALAR POSTASI,
 
BEN O BAHCE TIPI VAPURLARA ASIK OLAN BIR BUYUKADALIYIM
VE SIZE BILDIRDIGIM GIBI ATINA’DA CIKAN BIR ESKI ISTANBULLULAR GAZETESI’NDE
DEVAMLI BU KONULARLA UGRASIYORUM VE YAZIYORUM.
(BU GAZETEDE BENIMLE BERABER BUYUKADA ICIN ILGILENEN VE YAZAN AVUKAT IRINI NOTIS’TIR).
BUGUNE KADAR SAVARONA ICIN, YANDAN CARKLI ARABA VAPURLARI ICIN,
VE BU SON SUREDE INKILAP VAPURU ICIN YAZDIM.
SIMDI SON ZAMANLARDA YAZDIKLARINIZI GORUNCE SIZE SORUYORUM NEDEN ADALAR BELEDIYESI’YLE ANLASIP
VAPURU YALOVALILAR GIBI ADA’YA GOTURUP ONU KULTUR MERKEZI YA DA MUZE GIBI YAPMADINIZ?
ONU DENIZCILIK BANKASI’NDAN COK AZ UCRETLE SATIN ALIP BUYUKADA’NIN BIR SAHILINDE MUZE GIBI KULANIRDINIZ.
VE BU SAHIL BANA GORE KUMSALDA ESKI KOSAR SU VAPURUNUN OLDUGU KISIMDA YA ORAYA YAKIN YERE
KOYABILIRDINIZ. HARIKA OLACAKTI BUYUKADALILAR ICIN.
SAYIN BUYUKADALILAR KOTU TURKCEM ICIN OZUR DILERIM.

BUYUKADALI
STATIS ARVANITIS

………………………………………………….9
From: Celal Karaca
Subject: öyle bir kampanya açinki fenerbahçe vapuru ilk siraya girermi
Date: January 10, 2009 5:53:30 PM EET
To: adalar.postasi@gmail.com

Sayin ADALAR POSTASI, 
Biraz kizacaksiniz ama bunlari yazmak geldi icimden…
“Vapurlarimizi Vermiyoruz!” kampanyasina yazdiklarinizi okudum.
Fenerbahce vapurunun bir muzeye verilmesine olan tepkinizin bir kismina katilmiyorum. Nostaljiye ve vapurun guvenirliligine aynen katiliyorum. Ama yapilacak olan masrafi bizim cebimizden cikacak olsa idi ne diyecektiniz?
Fenerbahce vapurunun tek seferlik Adalar’a gelis gidis maliyeti ile yeni bir vapurun gelis gidis maliyetinin karsilastirmasini ogrenmeyi cok arzu ederdim.
Bu amme hizmetidir ne kadar olursa olsun bizi ilgilendirmez diyebilir miyiz? 
IDO veya kim karar vermis ise bunlarin hesabini yapmis ve ekonomik olmadigindan bunu uygun gormus olarak RMKoc muzesine devrettigini dusunuyorum.
Yeni vapurlardan Adalar’a daha sIk seferler yapilmasi icin bir kampanya yaratalim.
Fenerbahce’nin gonlumuzdeki uzuntusunu telafi etmelerini istiyoruz desek fena mi olur?
Bence ilk cikacak olan yeni vapurlarin guzergahinda soz sahibi olmak ADALARIMIZ icin en iyisidir.
 
2010’da sehre kulturel ve turistik bir zenginlik icin vapurlardan once oyle bir kampanya yapalim ki Adalarimiza gelen gunubirlikci insanlarimiza Ada’da yasamak ne guzel desinler. Buyukada’ya ayak basan kim olursa olsun yaz gunleri kahvelerden, lokantalardan insanlarin yapisik durumda gecmesi, fiyatlarin acayip yuksek olmasindan tum yiyecek, iceceklerini bile karsilardan getirmeleri, coplerini birakarak gitmeleri sanirim kulturel ve turistik bir zenginlikten once nasil davranmaliyiz desek daha iyi olur. Genclerimiz 18 yasindan sonra Adalar’da kalmiyorlar neden acaba?
 
Faytonlar neden hepsi tertemiz olsa, kullanicisi ile arabasiyla birlikte…
 
Cok duzgun halk pazarlarimiz olsa ve kaliteli ama temiz giyimli, temiz brandali… IDO iskelesinin oraya kur belirli sayida pazarciya ver. Hem nostaljik bir ortam yarat hem de herkesin begenmesini sagla. Gercek adada uretiler bir takim urunler sergile…
 
O kadar cok sey var ki…
Bunlar icin bir kampanya acalim kimler ne istiyor onlari ogrenelim bakalim Fenerbahce vapurunun nostaljisi kacinci sirada olacaktir?

Saygilar,

Celal Karaca

………………………………………………….10
Sayin Celal Karaca,
Su gunlerde yurdun dort bir yaninda surdurulen kazilardan olsa gerektir (!) arkeologlugumu animsayivermis olmaliyim ki en yalin haliyle “korumacilik” diyebilecegimiz, kent kulturu, mimari ve sosyal tarihine olan nacizane ilgim dolayisiyla bilgim nedeniyle asla “nostalji,” denilemeyecegini gayet iyi bildigim, seferden kaldirildigi gune degin en cetin hava kosullarinin, en zorlu seferlerin her daim yolcusu Fenerbahce vapurumuzun sehirhatlarindan alinarak bir ozel muzeye tahsis edilmesine dair arzuhalimiz ve pesi sira okumus oldugunuzu belirttiginiz kimi yazilarimizda da beyan edildigi minvaldeki goruslerimizle hemfikir olmadiginizi yazmis oldugunuz mektubunuza asla “biraz kizmayarak,” bir baska bakis acisi olarak degerlendiriyor ve “icinizden geldigi gibi” yazip ADALAR POSTASI’na yollamak suretiyle bizlerle paylasmis oldugunuz icin tesekkur ediyorum.

Mektubunuzda “Fenerbahce vapurunun tek seferlik Adalar’a gelis gidis maliyeti ile yeni bir vapurun gelis gidis maliyetinin karsilastirmasini ogrenmeyi cok arzu ederdim,” demissiniz. Boylesi bir firsat ve imkan bulursaniz sayet bu arzunuzu gerceklestirip belki bir iktisatci yardimiyla da merakinizin bilgi mertebesine terfisi yani sira “IDO veya kim karar vermis ise bunlarin hesabini yapmis ve ekonomik olmadigindan bunu uygun gormus olarak RMKoc muzesine devrettigini dusunuyorum,” guveninizin de saglamasini yaparak lutfedip bizleri de bu konuda bilgilendirmenizi rica ederim. Deniz otobuslerini de bu kiyaslamaya dahil etmekte fayda var, bakalim hakikaten nasil bir mali tablo cikacak ortaya… Derken Istanbul’un herbir yerlerine ekilen haftalik lale soganlarina sarfedilen nafile butceyi de bir baska kefeye koyariz.

Kiyasin mali portresi her ne olursa olsun, salt sefer maliyeti, “Avrupa Birligi Bakanlar Konseyi tarafindan 2010 yili Avrupa Kultur Baskenti ilan edilen Istanbul’da, sehre kulturel ve turistik bir zenginlik katilmasi icin” zirvasinin, Fenerbahce vapurunun seferden alinip “aman bak jilet olmadi” masaliyla marifetmis gibi “Rahmi M. Koc Muzesi’nde ulusal ve uluslararasi ziyarete acilmasi suretiyle sergilenmesi” icin gecerli bir amac ve/veya mazaret olamayacagi kanaatindeyim. Kultur ve tabiat varliklari, tuketim toplumunun bize buyurdugu her eskiyeni atip yerine yenisini almaya kalkisabilecegimiz bir alan hic degil suphesiz ki… Iste Fenerbahce vapurumuz da tam bu sularda seyretmekte…

Kampanyalara gelince bir kampanya digerine mani degil… Gorece oncelikli hic degil… Inandigimiz fikirlerimizi zikre donusturebilmek icin kampanya da dahil hepimizin elimizden her ne geliyorsa yapmasi geregi ve dilegiyle…

Ada sahillerinden selam ederim,

Emine Cigdem Tugay
)O(

………………………………………………….11
From: Erol Ozdogan
Subject: Re: ADALAR POSTASI-2220: ates olmayan yerden duman cikar mi?
Date: January 10, 2009 1:04:07 PM EET
To: adalar.postasi@gmail.com

Son dogalgaz zehirlenmeleri dolayisiyle bir bilgimi paylasmak istedim. Hermetik kombiler de son teknik uygulamalara gore bacasiz binalarda uygulanabilen ve de 30 Mt uzunluktan hava alip verebilen (yani binalarin aydinliklarindan catiya kadar uzayan) turde olanlari mevcut. Uygulama yaparken lutfen bunu bilerek firmalardan talepte bulunalim. Cesitli marka ve fiyatlarda bulmak mumkun.      
Erol Ozdogan

………………………………………………….12
From: Ikbal Polat
Subject: Re: [vapurlarimizi_vermiyoruz] sulukule cocuk atelyesi yikiliyor
Date: January 10, 2009 11:25:18 AM EET
To: vapurlarimizi_vermiyoruz@yahoogroups.com

Degerli arkadaslar,

Onumuzdeki hafta TBMM’inde 266 sira sayili “Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanununda Degisiklik Yapilmasina Dair Kanun Tasarisi” gorusulecek. Ekte kanun tasarisi ile komisyon raporlari var. Bu kanun da digerleri gibi mevcut kanunlarda AKP’nin neoliberal politikalari uygulamasina kolaylik saglayacak degisiklikler var. Ayni bundan onceki toprak koruma, enerji piyasasi, yap-islet-devret kanunlarinda yaptiklari degisiklik kanunlari gibi. AKP, son hizla mevcut yasalari igdis edip yapmak istedigi projeler icin kendine yasal yol aciyor. Bu kanunla da her yere Osmanli mahallesi yapmak icin koruma kanunun ve kurullarini yola getirmek istiyorlar. Ya da Sulukule’de yaptiklari gibi tarihi alanlari yenileme adi altinda kentsel donusum yapip, katledecekler. Tabii ki bu yasa da sermaye sirketlerinin hesaplarina, kitaplarina yarayacak. Ozetle bu yasayla yapmak istedikleri 2863 sayili koruma kanunun bertaraf eden 2005’de cikardiklari 5366 sayili yasayla kurduklari yenileme kurullarina plan yapma yetkisi vermek. Iste bu yenileme kurullari her seyi yapar hale gelecek. Sulukule yasasinin yetkilerini artirmak ve de sadece belediyelere degil il ozel idarelerine de yeni sulukuleler yapmalarina izin vermek istiyorlar. Ve de tabii Tarlabasi’nda, Ulus’da, Osmangazi’de vs. Bir de tabii Mimarlar Odasi’nin Ankara Ulus icin actigi davayi da gecersiz hale getirecek bu yasa. Ayni Cargill surecinde yaptiklarini yapiyorlar, yeni yasalarla mevcut davalari gecersizlestiriyorlar.

Onumuzdeki hafta Carsamba veya Persembe gorusulecek olan bu yasa hakkinda Genel Baskanimiz Ufuk Uras degisiklik onergesi hazirliyor. Meclis gorusmelerinde yer alacak bu kanun hakkinda fikir, gorus ve dusuncelerimizi Ufuk Uras’a iletebiliriz diye dusunuyorum. Boylelikle TBMM’deki sesimiz de guclu cikar.

sevgilerle,

polat

Donem: 23 Yasama Yili: 2
TBMM (S. Sayisi: 266)
Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanununda Degisiklik
Yapilmasina Dair Kanun Tasarisi ile Milli Egitim, Kultur,
Genclik ve Spor Komisyonu Raporu (1/608)

Not: Tasari, Baskanlikca; tali olarak Plan ve Butce ile Icisleri komisyonlarina, esas olarak da Milli
Egitim, Kultur, Genclik ve Spor Komisyonuna havale edilmistir.

T.C.
Basbakanlik
Kanunlar ve Kararlar
Genel Mudurlugu 12/6/2008
Sayi: B.02.0.KKG.0.10/101-1415/2609

TURKIYE BUYUK MILLET MECLISI BASKANLIGI’NA
Kultur ve Turizm Bakanligi’nca hazirlanan ve Baskanliginiza arzi Bakanlar Kurulu’nca
5/5/2008 tarihinde kararlastirilan “Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanununda Degisiklik
Yapilmasina Dair Kanun Tasarisi” ile gerekcesi ilisikte gonderilmistir.
Geregini arz ederim.
Recep Tayyip Erdogan
Basbakan

GENEL GEREKCE
2863 sayili Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanunu’nun 12 nci maddesi uyarinca; belediyelerin
gorev alanlarinda kalan kultur varliklarinin korunmasi ve degerlendirilmesi amaciyla kullanilmak
uzere 1319 sayili Emlak Vergisi Kanunu’nun 8 inci ve 18 inci maddelerine gore mukellef hakkinda
tahakkuk eden emlak vergisinin %10’u nispetinde Tasinmaz Kultur Varliklari’nin Korunmasina
Katki Payi tahakkuk ettirilmekte ve ilgili belediyesince emlak vergisi ile birlikte tahsil edilmektedir.
Tahsil edilen bu miktar; il ozel idaresi tarafindan acilan ozel hesapta toplanmakta ve belediyelerce
kultur varliklarinin korunmasi ve degerlendirilmesi amaciyla hazirlanan projeler kapsaminda kamulastirma,
projelendirme, planlama ve uygulama konularinda kullanilmak uzere il sinirlari icindeki
belediyelere vali tarafindan aktarilarak valinin denetiminde kullanilmaktadir.

Buyuksehirlerde katki payi hesabindaki birikmis tutarlar belli projelerde kullanilirken; kucuk illerde
ve ozellikle Dogu ve Guneydogu Anadolu Bolgeleri’ndeki iller agirlikta olmak uzere pek cok
sehirde herhangi bir projeye aktarim yapilmamakta, buyuk meblaglar toplanmasina ragmen, toplanan
paralar pek cok yerde geregi gibi harcanamamakta ve paralar banka hesabinda atil olarak tutulmaktadir.
Bu durum; belediyelerin yeterli oranda basvuruda bulunmadigi, belediyelerin proje gelistiremedikleri
ya da il ozel idarelerine istenen sekilde proje sunulamadigi ve benzeri olasiliklari gundeme
getirmektedir.

Il ozel idarelerinin, gorev alanlarinda proje teklifinde bulunmasiyla toplanan emlak katki payinin
geregi gibi harcanmasi ve banka hesabinda atil olarak tutulan miktarlarin projeye donusturulerek,
kamulastirma, sokak sagliklastirma ve eski eserlerin restorasyonu ve benzeri faaliyetlerde kullanilmasi
saglanacaktir. Boylelikle kentlerimize yeni bir gorunum kazandirilacaktir.

Ote yandan Tasariyla, Koruma Bolge Kurullari’nin Bakanlik’ca ve Yuksekogretim Kurulu’nca secilen
uyelerinin gorev sureleri yeniden belirlenmekte, bir bolgede bir koruma bolge kurulunun yetkili
oldugu acikca belirtilmekte, ayrica ucten fazla koruma bolge kurulu bulunan yerlerde esgudumu
saglamak uzere koordinasyon mudurlugu kurulmaktadir. Boylece kurullarin daha etkin calismasinin
saglanmasi amaclanmistir.

Ayrica, tasinmaz kultur varliklarina ait parcalarin koleksiyon envanter defterine kaydedilemeyecegi
yolundaki mahkeme karariyla, bir sekilde tasinmaz kultur varligindan kopmus ve hangi tasinmaza
ait oldugu da belirlenemeyen, bagimsiz kultur varligi haline gelmis tarihi eserlerin tahrip
edilmesinin ve ticarete konu olmasinin onlenmesi icin bir yasal cerceve cizilmesi gerekmektedir. Bu
duzenleme ile hangi tasinmaz kultur varligina ait oldugu bilinmeyen ancak, idari duzenlemeden once
iyi niyetli vatandasin elinde olan tarihi eserlerin envanter defterine kaydi ile koleksiyoncu tarafindan
korunmasi ve ticarete konu olmamasi saglanmaktadir.
Tasari bu amacla hazirlanmistir.

MADDE GEREKCELERI

Madde 1- Tasinmaz Kultur Varliklari’nin Korunmasina Katki Payi’nin, sekreterya hizmetleri,
tahsil ve dagitimina iliskin gerekli kayit duzeninin olusturulmasi ve denetimi gibi konularda il ozel
idareleri yetkili ve sorumludur. 2863 sayili Kultur ve Tabiat Varliklari’ni Koruma Kanunu’nun 12nci
maddesinin altinci ve yedinci fikralarinda yapilan degisiklikle il ozel idarelerine kendi gorev alanlarinda
proje teklifinde bulunma hakki taninarak yetkileri genisletilmektedir. Katki payinin belediyelerin
yani sira il ozel idarelerinin gorev alanlarinda yer alan kultur varliklarinin korunmasi ve degerlendirilmesi
amaciyla kullanilmasi ongorulmektedir.

Il ozel idarelerine, toplanan katki payinin en fazla %30’unu kullanma hakki taninarak belediyelerin
tamamen saf disi birakilmamasi, meblagin tamaminin ya da buyuk bolumunun, denetimi de
elinde bulunduran il ozel idaresi tarafindan kullanilmamasi ve muhtemel sorunlara meydan verilmemesi
hedeflenmistir.

Madde 2- Calismalarinda verimliligi artirmak amaciyla koruma bolge kurullarinin Bakanlikca
ve Yuksekogretim Kurulu tarafindan secilen uyelerinin gorev suresi bes yildan uc yila indirilmistir.

Madde 3- 5366 sayili Yipranan Tarihi ve Kulturel Tasinmaz Varliklarin Yenilenerek Korunmasi
ve Yasatilarak Kullanilmasi Hakkinda Kanunun 3uncu maddesinde yenileme projelerini onaylamak
uzere 2863 sayili Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanunu’nun 51inci maddesine gore gerektigi
kadar Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Bolge Kurulu olusturulacagi belirtilmistir. Uygulamada
yasanan tereddutleri ortadan kaldirmak ve bir bolgede bir kurulun yetkili olmasi gerektiginden
hareketle, yenileme bolgeleri ile yetkili kilinan koruma kurullarinin 2863 sayili Kanunda belirtilen
isleri yapmakla da gorevli ve yetkili oldugunun acikca belirtilmesi ihtiyaci dogmustur.
Yine ucten fazla koruma bolge kurulu bulunan yerlerde, kurullar arasinda koordinasyonu saglamak,
idari ve teknik isbirligi ile gundemleri tespit etmek ve onaylamak uzere koruma bolge kurullari
koordinasyon mudurlugu olusturulmasi ongorulmustur. Boylece kurullar arasinda uyum saglanmasi
ve burokratik islemlerin sure ve kirtasiyecilik acisindan kisaltilmasi hedeflenmistir.

Madde 4- Tasinmaz kultur varliklarina ait olan ve bir sekilde tasinmaz kultur varligindan ayrilmis
olmasi nedeniyle tasinir hale gelmis, 11/3/2005 tarihinden once kultur varliklarini iyi niyetle
elinde bulunduran kimselerden, mevzuata uyarak muze envanter defterine bu eserlerin kaydini yaptirmis
olanlar hakkinda 2863 sayili Kanunun 26nci maddesinin (son fikrasi haric) uygulanacagi belirtilmistir.
Bu sekilde bu eserlerin ticari alim satima konu olmamalari da saglanmis olacaktir.

Madde 5- Yururluk ve yurutme maddesidir.

Turkiye Buyuk Millet Meclisi
Milli Egitim, Kultur, Genclik ve Spor Komisyonu Raporu
Esas No.: 1/608 4/7/2008
Karar No.: 10

TURKIYE BUYUK MILLET MECLISI BASKANLIGI’NA
Kultur ve Turizm bakanliginca hazirlanan ve Bakanlar Kurulunca 12/6/2008 tarihinde Turkiye
Buyuk Millet Meclisi Baskanligi’na sunulan, Baskanliginizca 17/6/2008 tarihinde tali komisyon olarak
Plan ve Butce ile Icisleri komisyonlarina, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
1/608 esas numarali “Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanununda Degisiklik Yapilmasina
Dair Kanun Tasarisi”, Komisyonumuzun 2/7/2008 tarihli 11 inci toplantisinda incelenip gorusulmustur.
Toplantiya, Hukumeti temsilen Kultur ve Turizm Bakani Ertugrul GUNAY, Icisleri Bakanligi,
Kultur ve Turizm Bakanligi, Maliye Bakanligi, Tapu Kadastro Genel Mudurlugu ile Yuksekogretim
Kurulu yetkilileri katilmislardir.

Tasari ile;
– Kultur ve tabiat varliklarinin korunmasi konusunda uygulamada gorulen ana sorunlari cozerek,
cesitli hukumlerin uygulanmasindaki sureci, tasinmaz kultur varliklarinin korunmasinda emlak
vergisinden alinan katki payinin yerel yonetimlere dengeli bir sekilde dagitimi duzenlenmektedir.

– Il ozel idarelerine, kultur ve tabiat varliklarinin korunmasi konusunda kendi gorev alanlarinda
proje teklifinde bulunma hakki taninarak yetkileri genisletilmektedir. Emlak vergisinden alinan
katki payinin belediyelerin yani sira il ozel idarelerinin gorev alanlarinda yer alan kultur varliklarinin
korunmasi ve degerlendirilmesi amaciyla kullanilmasi ongorulmektedir. Tasarinin bu hukmuyle
il ozel idarelerine, toplanan katki payinin en fazla % 30’unu kullanma hakki taninarak belediyelerin
de bu kaynaktan etkin bir sekilde faydalanabilmesi imkani korunmustur.

– Koruma Bolge Kurullari’nin calismalarinda verimliligi artirmak ve farkli uyelerin deneyiminden
yararlanmak amaciyla, Kultur ve Turizm Bakanligi ile Yuksekogretim Kurulu tarafindan secilen
uyelerinin gorev sureleri bes yildan uc yila indirilmistir.

– Ayni yerde ucten fazla koruma bolge kurulunun bulunmasi durumunda, bu kurullar arasinda
koordinasyonu saglamak, idari ve teknik isbirligiyle gundemleri tespit etmek ve onaylamak uzere koruma
bolge kurullari koordinasyon mudurlugu olusturulmasi ongorulmustur. Boylece kurullar arasinda
uyum saglanmasi ve burokratik islemlerin sure ve kirtasiyecilik acisindan kisaltilmasi amaclanmistir.

– Mevcut durumda, mensei bilinmeyen ve 11/3/2005 tarihinden once usulune uygun olarak koleksiyoncularin
envanter defterlerine kaydedilmis tasinmaz kultur varliklari konusunda nasil bir islem
yapilacagi konusunda uygulamada ortaya cikan sorunlara cozum ongorulerek iyi niyetli ucuncu
kisiler korunmustur.

– Uygulamada tereddude dusulen bu konunun yasal zemine oturtulmasi ve soz konusu kultur varliklarinin
saglikli sekilde korunmasinin saglanmasi amaciyla; 11/3/2005 tarihinden once koleksiyoncularin envanter
defterlerine kaydedilmis tasinmaz kultur varliklari ve bunlara ait parcalar hakkinda,
bir defaya mahsus olmak uzere, 2863 sayili Kanu’nun 26 nci maddesinin son fikrasi haric diger
hukumlerinin uygulanmasi yoluyla, soz konusu kultur varliklarinin koleksiyonculuk faaliyetleri
acisindan, tasinirlar hakkinda uygulanan hukumlere tabi kilinmasi hususu duzenlenmistir.

Tasarinin tumu uzerindeki gorusmelerde Hukumet temsilcisi Kultur ve Turizm Bakani Ertugrul GUNAY:

– Bu Tasari’nin uygulamadan dogan bazi sorunlara cozum bulmak icin hazirlandigini, Tasariyla
yeni bir verginin ongorulmedigini, emlak vergisinden tahakkuk eden tasinmaz kultur varliklarinin korunmasi
icin ayrilan % 10’luk paydan, daha etkin yararlanabilmek icin belediyelerin yaninda il ozel
idarelerine de kendi gorev alanlari icinde yer alan tasinmaz kultur varliklarinin korunmasi amaciyla
tahakkuk edilen vergi gelirinden en fazla % 30’luk kisimdan kendi projelerini yapabileceklerini ifade
etmistir.

– Koruma bolge kurullari uyelerinin gorev suresinin 5 yildan uc yila indirildigini, bununla uyelerin
bilgi ve verimliliginden daha fazla yararlanmak amaciyla yapildigini, ayrica ucten fazla koruma
bolge kurulu bulunan yerlerde koordinasyonu saglayacak bir birimin olusturuldugunu, yenileme
ve koruma kurullari arasindaki yetki sorununun giderildigini vurgulamistir.

– 11/3/2005 tarihinden sonra tasinmazlardan kopmus parcalarin tasinir olarak koleksiyoncularin
envanter defterlerine kaydedilmeyecegini, Bakanligin ilgili genelgesinden once usulune uygun olarak
kaydi yapilmis tasinmaz kultur ve tabiat varliklari sahibi koleksiyoncularin iyi niyetlerinin korunacagini
belirtmistir.

Tasarinin tumu uzerindeki gorusmelerde soz alan uyelerimiz su gorusleri ifade etmislerdir:

– Bu Tasari’yla koleksiyonculara bir af getirildigini bunun da tarih anlayisi cercevesinde dogru
olmadigini, bu duzenlemeyle tasinmaz kultur varliklarinin parcalarinin ozel koleksiyoncularin envanter
defterine kaydedilebilecegini, bir tasinmaz kultur varliginin ozel koleksiyoncunun elinde veya
envanter defterinde olmasinin tek anlaminin tarihi eser kacakciligi oldugunu ifade etmislerdir.

– Il ozel idaresinin basinda bulunan valinin hem proje denetleyicisi hem de uygulayicisi konumunda
olmasi dogru degildir. Bu duzenleme ile yeni bir denetim mekanizmasi ongorulmeli, yasayla
seffaflasma saglanmalidir. 2863 sayili Kanunun ilgili hukmu geregince, bu hesapta toplanan tutarin
il ozel idareleri internet sitelerinde ilan edilmelidir.

– Koruma kurullarinda Bakanlik ve YOK temsilcilerinin gorev surelerinin 5 yildan 3 yila indirilmesi,
bu kurullarin ozerkligine mudahale anlami tasimaktadir.

– Tasinmaz kultur ve tabiat varliklarinin asillarina uygun korunmasi gelecek kusaklara aktarilmasi
herkesin gorevi olmalidir.

– Belediyelerin hizli ve pratik calismasi bazi sakincalari da beraberinde getirmektedir. Belediyeler,
kultur ve tabiat varliklarinin korunmasi ve restorasyonu icin gereken dikkat ve ozeni gostermemektedirler.
Belediyelerin restorasyon projeleri daha etkin bir sekilde denetlenmelidir.

– Proje uygulayicisi ve denetleme yetkisine sahip kuruma, emlak vergisinden alinan % 10’luk
payin en fazla % 30’unu harcama yetkisinin verilmesi suistimale sebep olabilecektir. Tahakkuk eden
bu paralarin il ozel idarelerinin internet sitelerinde aciklamasi saglanmalidir. Il ozel idarelerine restorasyon
gorevi verilmesi olumlu bir gelismedir.

– Koruma kurullarinin bazen gereginden fazla korumaci bir yaklasimla hareket ettikleri, bu anlayisin
faydadan cok zarara neden oldugu, kurullarin yerindelik yetkilerini iyi kullanmalari gerektigi
belirtilerek, bu kurullarin kararlarina karsi itiraz edilecek bir ust makam olusturulmasi onerilmistir.

– Koruma kurullarinda farkli uyelerin bilgisinden yararlanmak acisindan gorev surelerinin 5 yildan
3 yila indirilmesi olumlu bir gelisme olarak kabul edilmelidir.

Aciklanan gorus ve yapilan elestirilere, Hukumet temsilcisi tarafindan yapilan tamamlayici aciklamalarda:

– Emlak vergisinden ayrilan % 10 payin tasinmaz kultur ve tabiat varliklarinin korunmasi icin
harcanmasinin, devrim niteliginde bir adim oldugu, bu hesapta 2007 yili sonu itibariyle 234 milyon
YTL toplandigi ve ancak bunun 90 milyon YTL’sinin belediyeler tarafindan kullanildigi, geri kalan
meblagin bankalarda durdugunu aciklamistir.

– Koruma kurullarinda YOK uyelerinin tasfiye edildigi iddialarinin dogru olmadigi, var olan 31
kurula YOK’ten ikiser uye alindigi, 2863 sayili Kanun geregince, kurullara alinmasi gereken 62 uyenin
disinda, Bakanligin kendi kontenjanindan da cesitli universitelerden 74 kisinin uye olarak atandigi,
ayrica 5 yillik surenin de uyelerin ya kuruldaki gorevlerini ya da universitedeki gorevlerinin aksamasina
ve bunun dogal sonucu olarak da verim dusuklugune neden oldugunu ifade etmistir.

– Turkiye’de binin uzerinde koleksiyoncunun bulundugu, bunlarin onemli bir kisminin ulke tanitiminda
onemli gorevler yapan saygideger kisiler olduklari, bu koleksiyoncularin sanki tarihi eser
kacakcisiymis gibi bir izlenimi yaratacak imalarinda bulunulmasinin hos olmadigi, yasalara aykiri
davranan koleksiyoncularin izinlerin iptal edildigini, bu kapsamda bu gune kadar 242 koleksiyoncunun
yasaya uymadiklari gerekcesiyle izinlerinin iptal edildigi belirtilmistir.

– 11/3/2005 tarihinden once usulune uygun olarak envanter defterine kaydedilmis olan tasinmaz
kultur ve tabiat varliklarinin bu tarihten itibaren tasinmazlardan kopmus parcalarinin herhangi bir
koleksiyona kaydedilemeyecegi, degistirilemeyecegi ve satilamayacagi, bu duzenlemeyle Bakanlik
ve ozel koleksiyoncular arasinda dogan hukuki itilaflarin cozulmek istendigi ifade edilmistir. Bu gecici
maddeyle iyi niyetli ucuncu kisilerin hakkinin korundugu vurgulamistir.

Tasari’nin tumu uzerinde yapilan gorusmelerin ardindan, Tasari ve gerekcesi komisyonumuzca
benimsenerek, Tasari’nin maddelerinin gorusulmesine gecilmesi kararlastirilmistir. Tasari metni uzerindeki
kabul ve degisiklikler sirasiyla asagida aciklanmistir:

Tasarinin cerceve 1inci maddesi, alinan redaksiyon yetkisi cercevesinde 1319 sayili Kanun’un
kabul tarihi belirtilmek suretiyle kabul edilmistir.

Tasarinin 2 nci maddesi aynen kabul edilmistir.

Tasarinin cerceve 3 uncu maddesiyle degistirilen; 2863 sayili Kanunun 57nci maddesi gorusmelerinde
alinan redaksiyon yetkisi dahilinde birinci fikrada gecen 5366 sayili Kanun’un kabul tarihi
belirtilmis ve ayrica ayni maddenin dorduncu fikrasinin son cumlesinde sehven yapilan “Koruma
bolge kurullari” ibaresi de uygulamada karisikliga neden olunmamasi gerekcesiyle “Koruma Bolge
Kurulu Mudurlukleri” seklinde duzeltilmek suretiyle kabul edilmistir.

Tasarinin 4 uncu maddesi aynen kabul edilmistir.

Tasarinin cerceve 5 inci maddesinde yururluk ve yurutme maddeleri ayni cerceve maddede duzenlenmistir.
Ancak 23/5/1928 tarihli ve 1322 sayili “Kanunlarin ve Nizamnamelerin Sureti Nesir
ve Ilani ve Meriyet Tarihi Hakkinda Kanunun” 3uncu maddesi yururluk maddesi zorunlulugunu getirmemekle
birlikte, gunumuze kadar gelen uygulamada, yururluk ve yurutme maddeleri ayri maddelerde
duzenlenmistir. Yururluk ve yurutme maddelerinin tek maddede duzenlemenin kanun yapim
teknigi acisindan uygun olmayacagi dusuncesine ve Turkiye Buyuk Millet Meclisi’nin bugune
dek olan uygulamasinin surdurulmesi gerekcesiyle, yururluk maddesi cerceve 5 inci ve yurutme maddesi
de cerceve 6 nci madde olarak kabul edilmistir.

Tasarinin tumu oya sunulmus ve Komisyonumuzca oy cokluguyla kabul edilmistir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayina sunulmak uzere Yuksek Baskanliga saygi ile arz olunur.

Baskan Baskanvekili Sozcu
Mehmet Saglam Necat Birinci Yuksel Ozden
Kahramanmaras Istanbul Mugla

Katip Uye Uye
Gulsen Orhan Avni Erdemir Abdurrahman Arici
Van Amasya Antalya

Uye Uye Uye
Ahmet Duran Bulut Fetani Battal Cemal Tasar
Balikesir Bayburt Bitlis

Uye Uye Uye
Beytullah Asil Avni Dogan Sami Guclu
Eskisehir Kahramanmaras Konya

Uye Uye Uye
Akif Akkus Ibrahim Mete Dogruer Abdurrahman Dodurgali
Mersin Osmaniye Sinop

Uye Uye Uye
Hamza Yerlikaya Engin Altay Muharrem Ince
Sivas Sinop Yalova
(Muhalefet serhim ektedir.) (Muhalefet serhim ektedir.)

KARSI OY YAZISI
2863 sayili Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanunu’nun “Tasinmaz kultur varliklarinin
onarimina yardim saglanmasi ve katki payi” baslikli 12. maddesine 5226 sayili Kanunla eklenen fikralarda
“Belediyelerin gorev alanlarinda kalan kultur varliklarinin korunmasi ve degerlendirilmesi
amaciyla kullanilmak uzere 1319 sayili Emlak Vergisi Kanununun 8. ve 18. maddeleri uyarinca mukellef
hakkinda tahakkuk eden emlak vergisinin %10’u nispetinde “Tasinmaz Kultur Varliklarinin Korunmasina
Katki Payi” tahakkuk ettirilecegi ve ilgili belediyesince emlak vergisiyle birlikte tahsil edilecegi,
tahsil edilen miktarin il ozel idaresi tarafindan acilacak ozel hesapta toplanacagi, bu miktarin
belediyelerce kultur varliklarinin korunmasi ve degerlendirilmesi amaciyla hazirlanan projeler kapsaminda
kamulastirma, projelendirme, planlama ve uygulama konularinda kullanilmak uzere il sinirlari
icindeki belediyelere vali tarafindan aktarilacagi ve bu payin valinin denetiminde kullanilacagi,
miktarlarin tahsil edildigi ayi takip eden ayin onuncu gunu aksamina kadar il ozel idarelerine bir bildirim
ile beyan edilerek ayni sure icinde odenecegi, tahsil ettikleri katki payini belirtilen sure icinde
il ozel idarelerine yatirmayan belediyelerden, bu katki paylari 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil
Usulu Hakkinda Kanun hukumlerine gore gecikme zammi tatbik edilerek tahsil edilecegi” hukme
baglanmistir.

Tasarinin 1. maddesiyle getirilen duzenleme ile Il Ozel Idareleri’nin de bu hesapta biriken para
ile kultur varliklarinin korunmasi ve degerlendirilmesi amaciyla hazirlanan projeler kapsaminda kamulastirma,
projelendirme, planlama ve uygulama yapabilecekleri hukme baglanmaktadir.

Her ne kadar tasariyla Il Ozel Idareleri’nin bu hesapta biriken paranin ancak yuzde 30’unu kullanabilecekleri
hukme baglanmis olsa da, 5302 sayili Il Ozel Idaresi Kanunu’nun 29. maddesinde il ozel idaresinin basi ve tuzel
kisiliginin temsilcisi olarak tanimlanan Valinin denetiminde olusturulan bir hesaptan Valinin basi ve tuzel
kisiliginin temsilcisi oldugu bir kuruma para kullanabilme yetkisi verilmesi, suiistimale aciktir.

Kanunla bu ozel hesabin valinin denetiminde kullanilacagi hukme baglanmistir. Simdi valinin
yonetiminde calisan il ozel idaresinin yapacagi harcamalarin kim tarafindan nasil denetlenecegi sorunu
ile karsi karsiyayiz.

Vali hem denetleyen, hem yoneten, proje uygulayan makam konumuna getirilmektedir.
Bu nedenle bu ozel hesapta toplanan paranin denetimi icin farkli bir mekanizma kurulmasi gereklidir.
Denetim usulleri arasinda en etkili denetim usulu, halk denetimidir. Bu hesapta toplanan
toplam para tutarini, hangi belediyenin ne kadar para odedigi, hangi belediyelerin odemedigi, hangi
belediyenin hangi projesi icin ne kadar para harcandigi, Il Ozel Idareleri tarafindan yurutulen projeler
icin ne kadar para harcandiginin Il Ozel Idareleri tarafindan kendi internet sitelerinde ilan edilmesi,
seffaflik, hesap verebilirlik acisindan onemlidir.

Tasarida bu yonde bir duzenlemeye gidilmemis olmasini buyuk bir eksiklik olarak goruyoruz.
5366 sayili Yipranan Tarihi ve Kulturel Tasinmaz Varliklarin Yenilenerek Korunmasi ve Yasatilarak
Kullanilmasi Hakkinda Kanunun 3. maddesinde yenileme projelerini onaylamak uzere 2863
sayili Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanununun 51 inci maddesine gore gerektigi kadar Kultur
ve Tabiat Varliklarini Koruma Bolge Kurulu olusturulacagi belirtilmistir.

5366 sayili Kanun yenileme alanlarini ilgilendiren ozel bir kanundur. Ozel kanunla olusturulan
koruma kurullarinin, mevcut koruma kurullarinin gorev alanlarina giren islere de bakmasi koruma
anlayisini sulandirmaya yol acacagi, maddenin gerekcesinde ifade edildigi gibi uygulamada yasanan
tereddutleri ortadan kaldirmayacagi, aksine tereddutleri artiracagi aciktir.

Kaldi ki, yenileme alanlari icin olusturulan koruma kurullari yenileme alaninda yurutulen proje
ile ilgili kurulmus olan kurullardir.

Tasarinin 3. maddesi ile yenileme alanlarinda olusturulan koruma kurullarina verilen yetki gereksizdir,
yersizdir.

Tasarinin 4. maddesi ile, 11.03.2005 tarihinden once usulune uygun olarak koleksiyoncular tarafindan
bagli bulundugu muzedeki envanter defterine kaydi yaptirilmis tasinmaz kultur varliklari
hakkinda son fikrasi haric olmak uzere 2863 sayili Yasanin 26. maddesi hukumlerinin uygulanacagi
hukme baglanmaktadir.

Tasarinin Genel gerekcesinde bu duzenleme ile ilgili olarak ?tasinmaz kultur varliklarina ait
parcalarin koleksiyon envanter defterine kaydedilemeyecegi yolundaki mahkeme karari ile, bir sekilde
tasinmaz kultur varligindan kopmus ve hangi tasinmaza ait oldugu da belirlenemeyen, bagimsiz
kultur varligi haline gelmis tarihi eserlerin tahrip edilmesinin ve ticarete konu olmasinin onlenmesi
icin bir yasal cerceve cizilmesi gerekmektedir. Bu duzenleme ile hangi tasinmaz kultur varligina
ait oldugu bilinmeyen ancak, idari duzenlemeden once iyi niyetli vatandasin elinde olan tarihi
eserlerin envanter defterine kaydi ile koleksiyoncu tarafindan korunmasi ve ticarete konu olmamasi
saglanmaktadir.? Ifadelerine yer verilmektedir.

Yine madde gerekcesinde ?Tasinmaz kultur varliklarina ait olan ve bir sekilde tasinmaz kultur
varligindan ayrilmis olmasi nedeniyle tasinir hale gelmis, 11/3/2005 tarihinden once kultur varliklarini
iyi niyetle elinde bulunduran kimselerden, mevzuata uyarak muze envanter defterine bu eserlerin
kaydini yaptirmis olanlar hakkinda 2863 sayili Kanunun 26 nci maddesinin (son fikrasi haric)
uygulanacagi belirtilmistir. Bu sekilde bu eserlerin ticari alim satima konu olmamalari da saglanmis
olacaktir.” Ifadeleri bulunmaktadir.

Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanunu’nun 26. maddesinde “Gercek ve tuzelkisiler, Kultur
ve Turizm Bakanliginca verilecek izin belgesiyle korunmasi gerekli tasinir kultur varliklarindan
olusan koleksiyonlar meydana getirebilirler,” hukmu bulunmaktadir.
Bu hukumden de anlasilacagi gibi, tasinmaz kultur varliklarinin ve/veya parcalarinin hicbir sekilde
ozel koleksiyoncular tarafindan bagli bulundugu muzedeki envanter defterine kaydi yaptirilamaz.
O nedenle, usulune uygun olarak koleksiyoncular tarafindan bagli bulundugu muzedeki envanter
defterine kaydi yaptirilmis tasinmaz kultur varliklari ifadesi 2863 sayili Kultur ve Tabiat Varliklarini
Koruma Kanunu’nun genel ilkeleri ile ortusmemektedir.

Usulune uygun ifadesinin bu tasarinin icine art niyetli olarak yazildigi aciktir.
Bununla birlikte, Kultur Varliklari Koleksiyonculari Dernegince Bakanlik aleyhine Danistay 6.
Dairesinin 2005/5139 esasina kayitli olarak acilan dava, Altinci Dairenin 2006/5193 Karar sayili ve
13.11.2006 tarihli karariyla tasinmaz kultur varliklarina ait parcalarin koleksiyon envanter defterine
kaydedilemeyecegi yolunda Bakanlik tarafindan tesis edilen dava konusu islemde hukuka aykirilik
gorulmedigi gerekcesi ile reddedilmistir.

Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Yuksek Kurulu?nun 01.11.2007 tarihinde aldigi, “Koleksiyoncularin
Envanterinde Bulunan Tasinmaz Ve Tasinmaz Parcalari Hakkinda Ilke Kararinda; mevcut halde koleksiyoncu
envanter kayitlarinda Danistay 6. Dairesi tarafindan alinan 2005/5139 esasinda
kayitli 5193 No’lu ve 13.11.2006 tarihli karar dogrultusunda yasa disi bir sekilde yer almis oldugu
belirtilen tasinmaz nitelikteki kultur ve tabiat varliklarinin, korunmak uzere muzelere alinmasi
yada tespitinin mumkun olmasi halinde esas kullanildigi veya tamamlayicisi oldugu ortama konulmasi
hususunun ilgili Koruma Bolge Kurulunca degerlendirilerek, olusturulacak karar dogrultusunda
uygulamada bulunulmasi gerektigine” ve “Kultur ve Turizm Bakanligi’nin 11.03.2005 tarih ve
29917 sayili genelgesinin yayimlandigi tarihe kadar Devlet Muzeleri denetimindeki koleksiyoncular
tarafindan envanter defterlerine kaydedildigi anlasilan tasinmaz kultur ve tabiat varligi yada bu
nitelikteki bir butunu tamamlayan unsurlarin ilgili Devlet Muzelerinin bilgisi dahilinde bulunmalarina
ragmen mevcut halde 2863 sayili Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanunun ilgili maddeleri
ve gerekse bu kanuna dayali “Korunmasi Gerekli Tasinir Kultur ve Tabiat Varliklari Koleksiyonculugu
ve Denetimi Hakkinda Yonetmelik” hukumleri geregince ayrica Danistay 6. Dairesi’nin
2005/5139 esasinda kayitli 5193 no’lu ve 13.11.2006 tarihli karari geregi birlikte degerlendirildiginde
bu tur varliklarin kayit altinda bulunsa bile Devlet Muzelerinin devrinin zorunlu oldugu”na
karar verilmistir.

Tasarinin 4. maddesindeki duzenleme Danistay Kararini etkisiz hale getirmeye yonelik olan ve
Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Yuksek Kurulu’nun kararini gormezden gelen, af niteliginde
bir duzenlemedir.

Bu duzenleme bir defaya mahsus olmak uzere 11.03.2005 tarihinden onceki tasinmaz kultur ve
tabiat varliklari ile bunlarin parcalarini kapsasa bile, bundan sonra bu yonde duzenlemelerin cikabilecegi
ornegini olusturmasi bakimindan korunmasi gerekli tasinmaz kultur ve tabiat varliklarinin tahrip
edilmesi tehlikesini ihtiva etmektedir.

Muharrem Ince Engin Altay
Yalova Sinop

HUKUMETIN TEKLIF ETTIGI METIN
KULTUR VE TABIAT VARLIKLARINI
KORUMA KANUNUNDA DEGISIKLIK
YAPILMASINA DAIR KANUN TASARISI

MADDE 1- 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayili
Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanununun
12 nci maddesinin altinci ve yedinci fikralari
asagidaki sekilde degistirilmistir.
“Belediyelerin ve il ozel idarelerinin gorev
alanlarinda kalan kultur varliklarinin korunmasi
ve degerlendirilmesi amaciyla kullanilmak uzere
1319 sayili Emlak Vergisi Kanununun 8 inci ve
18 inci maddeleri uyarinca mukellef hakkinda tahakkuk
eden emlak vergisinin % 10’u nispetinde
Tasinmaz Kultur Varliklarinin Korunmasina Katki
Payi tahakkuk ettirilir ve ilgili belediyesince
emlak vergisi ile birlikte tahsil edilir.
Tahsil edilen miktar, il ozel idaresi tarafindan
acilacak ozel hesapta toplanir. Bu miktar; il
ozel idaresince ve belediyelerce kultur varliklarinin
korunmasi ve degerlendirilmesi amaciyla
hazirlanan projeler kapsaminda kamulastirma,
projelendirme, planlama ve uygulama konularinda
kullanilmak uzere il ozel idaresine ve il sinirlari
icindeki belediyelere vali tarafindan aktarilir
ve bu pay valinin denetiminde kullanilir.
Il ozel idarelerince yapilan projeler icin kullanilan
miktar ozel hesabin % 30’unu gecemez.”

MADDE 2- 2863 sayili Kanunun 55 inci
maddesinin ikinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.
“Koruma bolge kurullarinin Bakanlikca ve
Yuksekogretim Kurulunca secilen uyelerinin
gorev suresi uc yildir.”

MADDE 3- 2863 sayili Kanunun 57 nci
maddesinin birinci fikrasindan sonra gelmek
uzere asagidaki fikra eklenmis ve mevcut dorduncu
fikra asagidaki sekilde degistirilmistir.
“5366 sayili Yipranan Tarihi ve Kulturel Tasinmaz
Varliklarin Yenilenerek Korunmasi ve Yasatilarak
Kullanilmasi Hakkinda Kanun uyarinca
ilan edilen yenileme bolgelerinde yenileme projelerini
onaylamak uzere 5366 sayili Kanun uyarinca
olusturulan Kultur ve Tabiat Varliklarini
Koruma Bolge Kurullari da bu maddede belirtilen
isleri yapmakla gorevli ve yetkilidir.”

MILLI EGITIM, KULTUR, GENCLIK VE SPOR
KOMISYONUNUN KABUL ETTIGI METIN
KULTUR VE TABIAT VARLIKLARINI
KORUMA KANUNUNDA DEGISIKLIK
YAPILMASINA DAIR KANUN TASARISI

MADDE 1- 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayili
Kultur ve Tabiat Varliklarini Koruma Kanununun
12 nci maddesinin altinci ve yedinci fikralari
asagidaki sekilde degistirilmistir.
?Belediyelerin ve il ozel idarelerinin gorev
alanlarinda kalan kultur varliklarinin korunmasi
ve degerlendirilmesi amaciyla kullanilmak
uzere 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayili Emlak
Vergisi Kanununun 8 inci ve 18 inci maddeleri
uyarinca mukellef hakkinda tahakkuk eden emlak
vergisinin % 10’u nispetinde Tasinmaz Kultur
Varliklarinin Korunmasina Katki Payi tahakkuk
ettirilir ve ilgili belediyesince emlak vergisi
ile birlikte tahsil edilir.
Tahsil edilen miktar, il ozel idaresi tarafindan
acilacak ozel hesapta toplanir. Bu miktar; il
ozel idaresince ve belediyelerce kultur varliklarinin
korunmasi ve degerlendirilmesi amaciyla
hazirlanan projeler kapsaminda kamulastirma,
projelendirme, planlama ve uygulama konularinda
kullanilmak uzere il ozel idaresine ve il sinirlari
icindeki belediyelere vali tarafindan aktarilir
ve bu pay valinin denetiminde kullanilir.
Il ozel idarelerince yapilan projeler icin kullanilan
miktar ozel hesabin % 30?unu gecemez.?

MADDE 2- Tasarinin 2 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmistir.

MADDE 3- 2863 sayili Kanunun 57 nci
maddesinin birinci fikrasindan sonra gelmek
uzere asagidaki fikra eklenmis ve mevcut dorduncu
fikra asagidaki sekilde degistirilmistir.
“16/6/2005 tarihli ve 5366 sayiliYipranan Tarihi
ve Kulturel Tasinmaz Varliklarin Yenilenerek
Korunmasi ve Yasatilarak Kullanilmasi Hakkinda
Kanun uyarinca ilan edilen yenileme bolgelerinde
yenileme projelerini onaylamak uzere 5366 sayili
Kanun uyarinca olusturulan Kultur ve Tabiat Varliklarini
Koruma Bolge Kurullari da bu maddede
belirtilen isleri yapmakla gorevli ve yetkilidir.”
“Koruma bolge kurullarinin teknik ve idari
hizmetleri, koruma bolge kurulu mudurlukleri
tarafindan yurutulur. Ucten fazla koruma bolge
kurulu bulunan illerde, kurullar arasinda teknik
ve idari islerde koordinasyonu saglamak
uzere koruma bolge kurullari koordinasyon mudurlugu
kurulur. Koruma bolge kurullari, koruma
bolge kurullari koordinasyon mudurlugune
bagli olarak calisir.”

MADDE 4- 2863 sayili Kanuna asagidaki
gecici madde eklenmistir.
“GECICI MADDE 8- 11/3/2005 tarihinden
once usulune uygun olarak koleksiyoncular tarafindan
bagli bulundugu muzedeki envanter defterine
kaydi yaptirilmis tasinmaz kultur varliklari
hakkinda, son fikrasi haric olmak uzere bu Kanunun
26 nci maddesi hukumleri uygulanir.”

MADDE 5- Bu Kanun yayimi tarihinde
yururluge girer ve hukumlerini Bakanlar Kurulu
yurutur.
“Koruma bolge kurullarinin teknik ve idari
hizmetleri, koruma bolge kurulu mudurlukleri
tarafindan yurutulur. Ucten fazla koruma bolge
kurulu bulunan illerde, kurullar arasinda teknik
ve idari islerde koordinasyonu saglamak
uzere koruma bolge kurullari koordinasyon mudurlugu
kurulur. Koruma bolge kurulu mudurlukleri,
koruma bolge kurullari koordinasyon
mudurlugune bagli olarak calisir.”

MADDE 4- Tasarinin 4 uncu maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmistir.

MADDE 5- Bu Kanun yayimi tarihinde
yururluge girer.

MADDE 6- Bu Kanun hukumlerini Bakanlar
Kurulu yurutur.
(Hukumetin Teklif Ettigi Metin) (Milli Egitim, Kultur, Genclik ve Spor
Komisyonunun Kabul Ettigi Metin)

Recep Tayyip Erdogan
Basbakan

Devlet Bak. ve Basb. Yrd. Devlet Bak. ve Ba?b. Yrd. Devlet Bak. ve Ba?b. Yrd.
C. Cicek H. Yazici N. Ekren

Devlet Bakani Devlet Bakani Devlet Bakani
M. Aydin M. Basesgioglu K. Tuzmen

Devlet Bakani Devlet Bakanu Devlet Bakani
N. Cubukcu M. Simsek M. S. Yazicioglu

Adalet Bakani Milli Savunma Bakani Icisleri Bakani
M. A. Sahin M. V. Gonul B. Atalay

Disisleri Bakani Maliye Bakani Milli Egitim Bakani
A. Babacan K. Unakitan H. Celik

Bayindirlik ve Iskan Bakani Saglik Bakani Ulastirma Bakani
F. N. Ozak R. Akdag B. Yildirim

Tarim ve Koyisleri Bakani Calisma ve Sos.Guv. Bakani Sanayi ve Ticaret Bakani
M. M. Eker F. Celik M. Z. Caglayan

En. ve Tab. Kay. Bakani Kultur ve Turizm Bakani Cevre ve Orman Bakani
M. H. Guler E. Gunay V. Eroglu

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

Kategoriler

%d blogcu bunu beğendi: